✨ یا هِشَامُ الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَهِ عَلَامَهُ قُوَّهِ الْعَقْلِ‏ فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ‏ اعْتَزَلَ أَهْلَ الدُّنْیَا وَ الرَّاغِبِینَ فِیهَا وَ رَغِبَ فِیمَا عِنْدَ اللَّهِ وَ کَانَ اللَّهُ أُنْسَهُ فِی الْوَحْشَهِ وَ صَاحِبَهُ فِی الْوَحْدَهِ وَ غِنَاهُ فِی الْعَیْلَهِ وَ مُعِزَّهُ مِنْ غَیْرِ عَشِیرَه

امام کاظم علیه السلام : اى هشام! صبر بر تنهایى نشانه نیرومندى خرد است. کسى که خدایى بیندیشد از اهل دنیا و دنیا طلبان کناره گیرد و به آنچه نزد خداست روى آورد و خداوند انیس وحشت او باشد و یار تنهایى و خلوت او و مایه بى نیازى او در نیازمندى و عزّت و قدرت بخش او بى آنکه ایل و طایفه اى داشته باشد.

📖 الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۷
📚 کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی (ط – الإسلامیه) – تهران، چاپ: چهارم، ۱۴۰۷ ق.

 

🔅مرحوم فیض کاشانی در مورد معنای «فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ» می فرماید:
فمن عقل عن اللَّه بلغ عقله إلى حد یأخذ العلم عن اللَّه من غیر تعلیم بشر فی کل أمر أمر؛ عقل شخص به مرتبه ای برسد که علم را در هر امری مستقیما از خداوند و بدون تعلیم هیچ انسان دیگری اخذ نماید.

📖 الوافی ؛ ج‏۱ ؛ ص۹۹
📚 فیض کاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، الوافی – اصفهان، چاپ: اول، ۱۴۰۶ ق.