🍃 عارف به معارف حقّه ارباب معرفت و یقین و سالک طریق اصحاب قلوب و سالکین مى‏داند که منتهاى سلوک سالکان و غایت آمال عارفان فهم همین یک آیه شریفه محکمه است.

🍃 و به جان دوست قسم که تعبیرى براى حقیقت توحید ذاتى و اسمائى بهتر از این تعبیر نیست؛ و سزاوار آن است که جمیع اصحاب معارف براى این عرفان تام محمدى- صلّى اللَّه علیه و آله- و کشف جامع احمدى و آیه محکمه الهى سجده کنند و در خاک افتند. و به حقیقت عرفان و عشق قسم که عارف مجذوب و عاشق جمال محبوب از شنیدن این آیه شریفه اهتزازى ملکوتى و انبساطى الهى براى او دست دهد که لباس بیان به قامت آن کوتاه و هیچ موجودى تحمّل آن ندارد. فَسُبحان اللَّه ما أَعْظَمَ شأنَه وأَجلَّ سُلْطانَه وَأَکرَمَ قَدْرَهُ وَأَمنعَ عِزَّهُ وأَعزَّ جنابَه.‏

🍃آنها که به کلمات عرفاى شامخ و علماى باللَّه و اولیاى رحمان خرده گیرى مى‏کنند خوب است ببینند کدام عارف ربّانى یا سالک مجذوبى بیشتر از آنچه این آیه شریفه تامّه و نامه قدس الهى متضمن است بیانى کرده یا تازه‏اى به بازار معارف آورده؟ اینک این کریمه الهیه و آن کتب مشحونه از عرفان عرفا. گرچه این سوره مبارکه «حدید»، خصوصاً این آیات شریفه اوّل آن، مشتمل بر معارفى است که دست آمال از آن کوتاه است، ولى به عقیده نویسنده این آیه شریفه خصوصیت دیگرى دارد که دیگر آیات را نباشد.

🍃 و بیان اوّلیت و آخریت و ظاهریت و باطنیت حق چیزى نیست که به بیان آید یا قلم را جرئت جسارت باشد؛ پس بگذریم و ادراک آن را به قلوب محبین و اولیا واگذار کنیم.

📖 شرح چهل حدیث ؛ صص۷۲۹ و ۷۳۰
📚 خمینی (امام)، روح ‏الله، رهبر انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ۱ جلد، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی – ایران – قم، چاپ: ۲۴، ۱۳۸۰ ه.ش.